Tervezett dátum:
2025. Január 24. Péntek1092 Budapest, Ráday u. 47.
A gyermek a kerékpárra szerelt ülésben utazott csendesen. Apu tekert az óvodáig. Amikor megérkeztek, kiemelte a gyereket, hogy bemenjenek az épületbe. A gyerek csak ennyit szólt kétségbeesetten: – Nincs meg Nyuszika! Megnéztek mindent a bicikli körül, a táskákban…, de sehol semmi, a horgolt barátnak nyoma veszett.
Apu a gyerekhez fordult:
– Kérlek, te most menj be a csoportba, én hazafelé megnézem, hol lehet nyuszika. Rendben?
– Igen – mondta a gyerek szomorúan.
Mindez egy pénteki napon történt, mivel Apu ilyenkor otthonról dolgozott, hazafelé szeme minden utcában, minden fa alatt nyuszikát kereste, de hiába. Majd délután, amikor apu a gyerekért ment az oviba, megint csak végig nézett minden utcát, minden sarkot, amin reggel jártak, még sem lett meg az elcsavargott nyúl.
Pénteken délután Apu és a gyerek együtt lassan haladva újra végig nézték a 7 km-es szakaszt az ovitól hazáig. Nyuszikának se híre – se hamva.
Szombat reggel, a gyereknek eszébe jut, hogy falragaszokkal kellene keresni nyuszikát. Oda is ment a szüleihez.
– Készítsünk hirdetést, hátha valaki megtalálta Nyuszikát, csak nem tudja kinek kell visszaadnia – mondja a gyerek lelkesen.
– Az a nyuszi már úgy sem lesz meg, nem érdemes foglalkozni vele, kár bele tenni bármennyi munkát is – mondta anyu visszafordult hétvégi teendőinek tengeréhez.
– Milyen hirdetésre gondolsz? – kérdezte apu.
– Olyanra, amin rajta van Nyuszika fényképe és a te telefonszámod, hogy aki megtalálja fel tudjon hívni – mondta a gyerek izgatottan, hátha így meglesz elveszett barátja.
– És hol van nyuszikáról fénykép? Én egyről sem tudok – mondta apu.
– De van róla kép, amikor kicsi voltam az ágyon feküdtem, ott van mellettem – válaszolta a gyerek.
Apu kinyitotta számítógépén a családi fotóarchívumot és keresni kezdett… a gyerek a térdére ült és ő is nézte a képeket. Néhány percen belül meg is lett az az egyetlen fotó, amin nyuszika teljes valójában látható az újszülött gyerek mellett. Apu gyakorlott mozdulatokkal kivágta a plüssnyúl fotóját, beillesztette egy hirdetési sablonba, beírta a telefonszámát és néhány mondatot, majd kinyomtatta a mintapéldányt. A gyerek jóváhagyta a mintát, apu még igazított a szerkesztésen egy kicsit, majd 10 újabb példányt nyomtatott.
Ragasztószalaggal, a hirdetésekkel és a kerékpárral felkerekedtek és elindultak az ismert úton az ovi felé. A következő órában a gyerek és apu elhelyezték az A/5 méretű falragaszokat a teljes útszakasz fontosabb pontjain. Ahogy haladtak az úton szemükkel minden fa tövében, minden bokor alatt, minden járda szélén nyuszikát keresték. Az ovi bejárata mellett visszafordultak. A munka el van végezve, most már csak várni kell, hogy telefonáljon valaki, hogy nyuszika nála van.
– Mi mindent megtettünk, hogy nyuszika előkerüljön, Isten kezében van a sorsunk – mondta apu és haza felé irányított a kerékpárt.
A gyerek nem értette, hogy mi az a sors és nem tudta ki az az Isten, akinek a kezében van a valami, amiről apu beszél, különösebben nem is érdekelte. Egyet tudott biztosan: Apu segít nekem, hogy megtaláljam Nyuszikát. Ez jó.
Mind a ketten megnyugodtak, hogy mindent megtettek, ami elképzelhető…. így rótták az utcákat hazafelé, nem szóltak egy szót sem, talán már nem is keresték nyuszikát.
Miből érzi egy gyerek, hogy a szülei odafigyelnek rá?
Anyu azt gondolta, hogy ami elveszett az már nem is fog előkerülni, nem érdemes nyuszikát keresni. Anyu adott egy infót a gyereknek és a továbbiakban nem volt befogadó a gyerek érzéseire, gondolataira. Nem volt kíváncsi rá.
Apu megkérdezte a gyereket: mit szeretnél? A gyerek elmondta, szerinte mi lenne a helyes cselekvés. Apu végiggondolta, hogy tud-e segíteni a gyerekének ezekben a lépésekben. Mi az, amit ebből meg tud tenni? Majd igent válaszolt. Apu a folyamat elején arra gondolt, hogy a gyerek kérését teljesíteni kell, mert ezek a lépések az elengedési folyamat első elemei. Ezért szerkesztett majd ment és ragasztotta sarokról sarokra a hirdetést. És valószínűleg egyáltalán nem bízott abban, hogy nyuszika ezzel a módszerrel elő tud kerülni. Mégis tette az egyik lépést a másik után, ahogy a gyerek kérte tőle.
Számomra e történet tanulsága, hogy a gyerek nem nyuszikát kéri vissza, hanem azt szeretné, hogy a szülei odafigyeljenek rá, akkor is, amikor őt veszteség éri, mert ezen a veszteség élményen valahogyan túl kellene jutnia a maga egyedi módján, és ha a szülők nem segítenek, akkor ki fog?
A gyereknek nem feltétlenül arra van szüksége, hogy vegyenek neki egy új nyuszit sokkal inkább arra, hogy odafigyeljenek rá és ezzel megtanítsák elengedni a dolgokat, ha úgy hozza az élet. Mert időnként úgy hozza, és akkor majd eszébe fog jutni ennek az élménynek az érzés. Ez fogja átsegíteni a nehézségen pl egy szakításkor, vagy az osztálytársaktól való elválás idején.
Ez a család egy nagyváros falusias részében lakott, ahol az emberek maguk gondozták a házaik előtti kerteket. A kerékpár csendesen gurult az aszfalton. Egyszer csak!
Ott van, OTT van! Apa ott van, Nyuszika! – kiáltott fel a gyerek. Apu lelassította a kerékpárt, majd teljesen megállt. Nyuszika ott ült az egyik akác bokor tövises ágán és várta kis gazdáját, otthonuktól néhány száz méterre.
A gyerek magához ölelte rég nem látott „pajtását”, amit a mai napig szeretettel őriz.
Sebők Zsolt
AnaLog Módszer
konzultáns
Az AnaLog Percek hírlevél ingyenes szolgáltatás, havi maximum 1-2 alkalommal küldjük el.
A feliratkozáshoz töltsd ki az alábbi űrlapot!